NVWA treedt op tegen verboden claims over paardenmelk

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft op 3 april 2025 bekendgemaakt dat bij 24 van de 29 onderzochte websites die producten met paardenmelk of ezelinnenmelk verkopen, verboden gezondheids- en medische claims zijn aangetroffen. Deze websites kregen een officiële waarschuwing of boete, en moesten hun content direct aanpassen.

De overtredingen gingen  met name beweringen dat paardenmelkproducten zouden helpen bij aandoeningen zoals eczeem, psoriasis, allergieën en zelfs corona. Deze medische claims zijn verboden voor voedingssupplementen en andere levensmiddelen.

Zoekverkeer toont blijvende interesse in paardenmelkproducten

Uit onze zoekwoordenanalyse  blijkt dat er maandelijks duizenden zoekopdrachten zijn rondom termen als “paardenmelk capsules”, “paardenmelk eczeem”, “waar is paardenmelk goed voor” en “ervaringen met paardenmelk”. Deze interesse laat zien dat consumenten actief op zoek zijn naar informatie over dit soort producten.

Voor bedrijven die actief zijn in deze markt, brengt dit risico’s, maar ook kansen met zich mee. Goed vindbaar zijn in zoekmachines is belangrijk, maar de inhoud van je website moet wel aan de wetgeving voldoen. De recente van de NVWA benadrukt het belang van correcte en onderbouwde communicatie.

Wat mag er wel?

Bij het promoten van producten met bijvoorbeeld paardenmelk, zijn de volgende uitgangspunten van belang:

  • Alleen claims gebruiken die slaan op de voedingsstoffen in paardenmelk (zoals eiwitten en vitamines) die zijn opgenomen in de Europese lijst van toegestane claims (EU 432/2012).

  • Geen medische claims doen, zoals het voorkomen, behandelen of genezen van ziekten.

  • Vermelden van consumentenervaringen mag, mits er geen conclusies aan worden verbonden over werking.

  • Informatie over traditioneel gebruik is toegestaan, zolang duidelijk wordt vermeld dat het niet om bewezen werking gaat.

Wat kan Nutrimedia voor je betekenen?

Nutrimedia ondersteunt bij het ontwikkelen van content die zowel SEO-vriendelijk als wettelijk correct is. Onze diensten bestaan onder andere uit:

  • Controle van content en campagnes op correcte claims en compliant formuleringen.

  • Advies bij het onderbouwen van claims op basis van wetenschappelijk onderzoek.

  • Contentcreatie die inspeelt op veelgebruikte zoekwoorden, zonder in strijd te zijn met de wetgeving.

  • Trainingen en begeleiding op het gebied van gezondheidsclaims en communicatie.

Heb je vragen over claims, SEO of wetgeving? We helpen je graag!

Dit vind je ook interessant!

KOAG KAG claims: wat mag je wél zeggen?

Als je producten ontwikkelt of verkoopt die iets te maken hebben met gezondheid, zoals supplementen, medische hulpmiddelen of geneesmiddelen, krijg je vroeg of laat te maken met de KOAG KAG oftewel de Keuringsraad. Wat betekent dat precies voor de manier waarop je over je product communiceert?