Wat Google E-E-A-T met voeding te maken heeft

Misschien heb je al eens gehoord van Google E-A-T of Google E-E-A-T. Maar wat is het precies? En wat heeft het met voeding te maken? We zullen je honger stillen met alles wat je moet weten over Google E-E-A-T. 

Google E-E-A-T en SEO 

E-E-A-T is een afkorting van Google voor de combinatie van vier verschillende ‘criteria’ om de kwaliteit van content te bepalen. Deze criteria zijn: Experience, Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness. Nog specifieker gaat het om: 

      • De ‘experience’ van de schrijver
      • De expertise van schrijver 
      • De autoriteit van de schrijver van de content, de content zelf en de website 
      • De betrouwbaarheid van de schrijver van de content, de content zelf en de website
    Aan de hand van deze factoren wordt dus een oordeel gegeven over de kwaliteit. En die kwaliteit is weer een ranking factor. Kortom: een goede betrouwbaarheid verbetert de SEO-waarde van jouw pagina of website. 

    Communicatie over voeding 

    Ondanks dat de naam het doet vermoeden, heeft Google E-E-A-T niets met voeding te maken. Toch speelt het wel een grote rol bij informatie over voeding en gezondheid.  

    Dat komt doordat de E-E-A-T criteria een rol spelen op YMYL (Your Money or Your Life) websites. Dit zijn websites die impact (kunnen) hebben op bijvoorbeeld je (toekomstige) gezondheid, financiële stabiliteit. Een voorbeeld hiervan is de website van een van onze opdrachtgevers Kruidvat.nl. Google vindt de E-E-A-T criteria voor zulke websites extra belangrijk.  

    Aan de slag met Google EEAT? 

    Wil je aan de slag met Google E-E-A-T? Zorg dat de content geschreven is door een expert en maak de afzender van je content zichtbaar. Zo maak je transparant door wie de content is geschreven en benoem je waarom deze persoon een expert is op dat gebied. 

    Máár let op! Als het gaat om content over voeding en gezondheid dan is het goed om te weten dat je ook rekening moet houden met de wetgeving. Je mag bijvoorbeeld geen healthcare professional, zoals een arts, fysiotherapeut noemen als je in hetzelfde artikel of blog ook producten benoemd. 

    Expertise Nutrimedia

    Onze diëtisten en voedingsdeskundigen willen zich graag verbinden aan een inhoudelijk artikel. Als dat volgens wet- en regelgeving is toegestaan natuurlijk (zie de alinea hierboven). Nutrimedia heeft naast kennis op het gebied van voeding & gezondheid ook verstand van wetgeving, copywriting en SEO. 

    Ben je benieuwd wat Nutrimedia kan doen op het gebied van Google E-E-A-T? Neem dan contact met ons op! 

    Dit vind je ook interessant!

    Deze 8 eiwitclaims zijn verboden – en je komt ze toch vaak tegen!   

    Eiwitten zijn hot. Voor sporters, ouderen en vegetariërs zijn ze essentieel. Eiwitten helpen bij het opbouwen van spieren, geven je een vol gevoel, en worden soms zelfs gepromoot als wondermiddel tegen ziektes. Maar niet alles wat je hoort, klopt. Veelvoorkomende eiwitclaims zijn niet toegestaan volgens de wet.

    Pacen bij de Halve van Haarlem – Triathlonvereniging IZGS in actie  

    Afgelopen zondag, op 29 september, was Haarlem het decor van de 38e editie van de Halve van Haarlem. Tussen de deelnemers bevonden zich ook de pacers van triathlonvereniging  In Zeer Goede Staat (IZGS), die hun krachten bundelden om lopers te begeleiden naar tijden van 1:40, 1:50, 2:00 en 2:10 uur. Nutrimedia is trotse sponsor van deze sportieve vereniging.