Suzan schrijft regelmatig columns voor het vakblad Voeding Nu.

Dit is haar laatste column:

Uniek of niet?

Eigenlijk is het best gênant, maar het lukt me zelden om iemands naam te onthouden.Laatst verbaasde ik mezelf door op een feestje Pieter te herkennen. En ik wist ook nog dat hij dol was op hardlopen én waar hij werkte. Dat vond hij leuk, dat merkte ik meteen.

Dat is niet zo gek, want mensen vinden het leuk om persoonlijke aandacht te krijgen. Online wordt daar handig op ingespeeld. Iedere week krijg ik heel wat nieuwsbrieven in mijn mailbox, maar als ik persoonlijk word aangesproken lees ik ze eerder. Het is volledig geautomatiseerd, dat weet ik, maar toch voel ik me uniek. Het is gewoon fijn als je het idee krijgt dat mensen je kennen en dat jij bijzonder bent. Waarom is aandacht zo fijn en waarom willen we met z’n allen uniek zijn? Er is bijna niemand die zegt: ik ben lekker doorsnee en dat vind ik prima.

Is dat principe niet ook de essentie van personalised nutrition? Volgens TNO is dat veel meer dan persoonlijke aandacht. Het is meer dan voedingsadvies op maat en zélfs meer dan een voedingspatroon afgestemd op je genen. De basis voor personalised nutrition is nogal wat: data over je voedingsinname, lichaamsmetingen, biomarkers die aantonen of er sprake is van tekorten, nog meer metingen en de samenstelling van je darmflora. De onderzoeksorganisatie verwacht in de toekomst meer ontwikkeling en doorbraken op het gebied van personalised nutrition te realiseren.

Ik ben heel erg benieuwd wat de toekomst ons gaat brengen op dit gebied. Maar voordat het mogelijk is om iedereen zo uitgebreid te onderzoeken kunnen we al heel ver komen met de huidige voedingsadviezen. Een prima basis, want geef toe, stiekem lijken mensen toch wel erg op elkaar. De eerste stap die wij al voedingsvoorlichters nu al kunnen zetten is: het geven van een flinke dosis persoonlijke aandacht, waardoor mensen zich speciaal voelen.

Inmiddels hebben we het op het feestje over voeding voor het hardlopen. Ik luister aandachtig naar Pieter, stel hem vragen en geef hem de tip om twee uur voor een wedstrijd eens havermout te eten. Dat adviseer ik eigenlijk iedere duursporter, maar dat zeg ik natuurlijk niet. Pieter is zichtbaar blij met zijn persoonlijke advies en weet nu zeker dat hij de volgende hardloopwedstrijd een PR gaat lopen.

 

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *